szombat, január 20, 2007

A prűdség csúcsa


Aki rendes kritikát akar olvasni a Parfüm című filmről, az ne olvasson tovább, hanem kattintson mondjuk ide. Én most inkább dohogni fogok, hogy hogyan lehet tök bénává tenni (oké, túlzás) egy amúgy elég jó filmet. A testtel.

Tetszenek esetleg emlékezni a Gadjo dilo című műremekre? (Mondjuk ott nem egy jó filmet tettek tönkre, de a szitu ugyanez.) A szerelem női felének borotvált a hónaljja. ami mostanság nyugaton okés, de a filmben egy román cigánylánynál talán kevésbé életszagú.

No most akkor nézzük a Parfümöt. Annyit elárulunk a történetből, hogy a főszereplő fiatalember jelentős mennyiségű szép, fiatal lányt öldös mégpedig a XVIII. századi Franciaországban. Ráadásul meg se dugja őket, hanem bekeni a testüket állatzsírral, becsavarja őket valami anyagba, aztán kellő idő elteltével kiszedi őket az anyagból, és a zsírt egy megfelelő szerszámmal levakarja a testükről.

A lényeg, hogy látunk női testeket. Minusz pina. Ez így nem teljesen igaz, mert ha valaki a fenti linkre kattint, akkor az index kritikájához csatolt képen van, de én rohadtul nem emlékszem. Lehet, hogy mi vágott verziót kaptunk. Az mindenesetre biztos, hogy a csak pillanatnyira megmutatott hulláknál (nem mind a tizenpár nyúzgorálást nézetik meg velünk) semmi ilyesmivel nem találkozunk, pedig megesküdnénk rá, hogy a 18. századi francia nőknek is volt pinájuk. Én nem várom el minden filmtől, hogy egy Taxidermia legyen, de 2007-ben ez már gáz. És hamár a Gadjo dilonál a szőrkérdéssel jöttünk: a zindexes képen no pinaszőr, amit nem lehet azzal kivédeni, hogy a lányok fejét leborotválja a gyilkos, mert ott is marad sörte.

De az eddigieken még simán átsiklottunk volna, de van egy sokkal szomorúbb jelenet is. A történet végén főszereplőnket elkapják, halálra ítélik, majd a vesztőhelyre viszik, ami a kor követelményeinek megfelelően a város főtere, ahol Grasse apraja-nagyja megjelenik. A fenti kép ebből a jelenetből való, tessenek jól megnézni, ha rá tetszenek klikkolni, nagyobb lesz (kicsit). És akkor a kérdés: mi a furcsa képen? Igen-igen. Nincsenek 35-nél idősebb nők. Persze a filmben néhány közelin vannak, hiszen kivégzéskor gyűlölködve nézni és üvölteni legjobban 55 és 60 közötti házmesterfeleségek tudnak (na jó, akkoriban péknék). A Parfümben viszont (itt most nem részletezendő módon) a jelenet egy igen hosszú háttérorgiába csap át, ahol mindenki mindenkivel, azaz majdnem. Tehát hogy férfiak nőkkel igen, nők nőkkel (pardon: fiatalasszonyok fiatalasszonyokkal) igen, férfiak férfiakkal nem. És legfőképpen 40 feletti hölgyek Grasse városában nem kiváncsiak kivégzésre így mellüket sem himbálhatják a vásznon. A filmrendező bátorsága abból áll, hogy hajlandó néhány testesebb férfiú pókhasát megmutatni. (Ha valakinek kétségei lennének: fasz sincs. Illetve talán mintha egy arab kinézetű statisztánál, de őt amúgy se értettük, hogy kerül oda.)

Szóval ha valaki találkozik Tom Tykwer rendezővel, súgja neki a fülébe: lógó mell, petyhüdt fasz. És mosolyogjon rá kedvesen.

1 megjegyzés:

gillette írta...

ha ennyire szeretnél szőrös hónaljt vagy pinát (meg lógó melleket) akkor hajrá...

egy modern filmben azért ne legyen már, mert undorító és a filmnek nem ez a mondani valója, egy szőrös pina csak közönségessé teszi és rontja a film színvonalát.

És ha a filmek hibáit akarod keresni mindenben találhatsz, ennél durvábbakat is. Ez a többihez képest szinte apróság.Nem hinném, hogy a valóságban a főszereplők mindig fiatalok és szépek, a statiszták mért ne lehetnének azok?

Tudjuk, hogy film, elfogadjuk (legtöbben), hogy nem teljesen valósághű.

Ha mégis szőrösek lennének, attól még tudnánk, hogy ez csak egy film és mindenki csak színész és az egész egy kurva díszlet.