péntek, január 19, 2007

Gyászév


Eredetileg arról akartam hinni, hogy Hernádi Gyula Sirokkó című regénye tisztára olyan, mint egy Jancsó-film, tisztára a Szegénylegények meg a paranoia, s hogy mennyire ténylegből van, hogy a Hernádi meg a Jancsó, mint a borsó meg a héja (Oldás és kötés, Így jöttem, Szegénylegények, Csillagosok, katonák, Csend és kiáltás, Fényes szelek, Égi bárány, Technika és rítus, A pacifista, Még kér a nép, Szerelmem, Elektra, Magyar rapszódia, Allegro barbaro, A zsarnok szíve, avagy Boccaccio Magyarországon, Szörnyek évadja, Jézus Krisztus horoszkópja, Nostoi - Visszatérés, Isten hátrafelé megy, Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten, Anyád!... a szúnyogok, Utolsó vacsora az arabs szürkénél, Kelj fel, komám, ne aludjál, A mohácsi vész, Ede megevé ebédem). És nem tudtam, hogy Sirokkóból film is készült, és naná az is, hogy a Jancsó rendezte, meg kéne nézni. És azt sem tudtam, hogy még az Omega koncertfilmjét is együtt csinálták. És azt hittem, nem tudom, miért, hogy a Gyula bácsi tavaly halt meg, s ezért rákerestem a literán, s kiderült, hogy a Gyula bácsi már tavaly előtt meghalt szegény, viszont a litera elkezdte ontani a halált.

Én, megvallom, ledöbbentem. A tavalyi évben meghaltak fiatalok és öregek, főleg persze öregek, meghaltak magyarok és külföldiek, főleg persze magyarok. Meghaltak írók, költők (Bada Dada Tibor, Bella István, Beney Zsuzsa, Határ Győző, Jánosy István, Lázár Ervin, Somlyó György, Sütő András, Szász János), meghalt költőfejedelem (Faludy György) és performer (Halász Péter), meghaltak műfordítók (Bratka László, Hildegard Grosche), külföldi hírességek (Oriana Fallaci, Stanislaw Lem, Nagib Mahfúz, Oscar Pastior, Raja Rao, Muriel Spark, William Styron) és magyar értelmiségiek (Bécsy Tamás, Bence György, Bohár András, Domokos Mátyás, Kakuk Judit, Litván György, Mátis Lívia, Osztovits Levente, Tarnói Gizella).

Ez durván sok halott, nem?

Ehhez képest nem tűnt túl megrázónak, hogy a litera ezt is kidobta: Stephen King és John Irving még élnek, s arra kérik J. K. Rowlingot, hogy hagyja életben Pottert.

Nincsenek megjegyzések: